Halaman

Ahad, 23 Oktober 2011

are you afraid of shadows?

'Kadang2 aku ada terfikir yang aku ni takut ngan bayang2 sendiri,'
seorang insan berkata kpd temannya.


'..byg2??haha

yg pnting, byg2 tkleh wt pape kt kte..

hdup utk hari esk! 
pndg k dpn....................................'
that was what she replied.

Erk? Let me think first.
Mm........................................,
betul jugak tu. 
Buat pe nak takutkan bayang2 yang enggak bisa mencelakain kita?
kan3?

One more thing,
there is a qoute_don't afraid of the shadow because there'll be a light near it.
Itu kata 'long-leg ahjussi' la.
(aku pom tak ingat jugak matan dye. tapi macam tu la lebih kurang.huhu.)
Macam mana bayang2 terbentuk?
Bayang-bayang terbentuk apabila ada objek legap yang melindungi sumber cahaya.

So,konklusi kita_when there's a shadow, theres a light.
Jadi bila kita dah nampak bayang-bayang,maka yakinlah bahawa kita sudah tak jauh dari cahaya.
Just need a few steps and a little sweat to reach it.  

*********************************

Kadang-kadang, kita selalu dihantui masa silam kita yang gelap-when we were in the darkness,far away from the light(nur). Kita akan terfikir, kuatkah aku untuk hari-hari yang mendatang?Apa orang akan fikir tentang aku? Macam mana penerimaan orang terhadap aku?Macam mana aku nak menghadapi reaksi orang yang bermacam2?

Ok3. Stop right there!.
Sometimes, we thinked too much.
No!We thinked about other people too much.
Awat hang duk pikiaq pasal orang sangat ni?
Fikirkan pasal diri kita sendiri dahulu,family kita.
Apa yang kita perlu lakukan untuk kembali ke jalan yang benar.
Macam mana kita nak berbakti kepada keluarga?
Dan yang penting, apa pandangan Allah terhadap kita. Adakah taubat kita diterima? Adakah dosa-dosa kita diampunkan? Macam mana keadaan kita saat kita dijemput oleh malaikat izrail kelak? Adakah husnul khatimah au su'ul  khatimah? Itu yang kita patut bimbangkan sebenarnya. 




Bila kita dah lalui hidup dalam kegelapan. Dan kemudiannya terjumpa bayang-bayang dan seterusnya menemui cahaya itu, kita patut bersyukur.
Bersyukur kerana kita diberi peluang oleh Allah,untuk kembali ke jalanNYA.



It is good for the sinners as they got their reasons to repent.
(ni bukan nak ajak buat dosa ni, tapi nak bagi motivasi kpd orang2 macam saya)


Once kita dah berada dalam cahayaNYA, jangan sekali-kali kita berpaling ke belakang walaupun keseronokan masa lampau masih menerjah dalam fikiran.Tapi yakinlah! Kenikmatan di dunia hanya sementara.Kenikmatan di akhirat,itu yang hakiki.

Wallahua'lam.
:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan